Marieke las eens wat anders in april

De lees eens wat anders maand april vind ik altijd erg leuk, maar het kost me elk jaar meer moeite om een boek te vinden dat valt onder “lees eens wat anders”. Las ik vroeger thrillers en wat fantasy en later vooral romans, inmiddels lees ik vanalles door elkaar. Toch is het gelukt om in deze maand twee boeken te lezen die ik gewoonlijk niet zo snel zou kiezen.

Het leven van Pi – Yann Martel

Maar dat is toch helemaal niet zo’n afwijkend boek? Nee, maar het is een roman die in 2002 de Man Booker Prize won als Life of Pi en Booker prize boeken vallen toch wel buiten mijn comfortzone. Ik wist dat ik het boek in de kast had staan, maar heb me er een ongeluk naar gezocht in het hele huis. Op Hebban staat een blauwe cover en ik blijk een filmeditie te hebben met een gele cover en een grote tijgerkop. Het stond dus gewoon tussen de gele boeken in de kast, terwijl ik zocht naar een blauwe….

Het leven van Pi is het verhaal van de jonge Piscine (Pi) die een schipbreuk overleefd en 227 dagen in een sloep ronddobbert samen met een tijger. Klinkt niet echt realistisch, maar het verhaal heeft dan ook een magisch randje. Het boek is verdeeld in drie delen. In het eerste leren we Pi kennen, zijn leven op school en in de dierentuien en zijn zoektocht naar God en het geloof. In het tweede deel, dat ook het grootste deel van het boek betreft, lezen we over de schipbreuk en Pi zijn avonturen in de sloep en zijn strijd om te overleven op zee met een tijger op een paar meter afstand. Het derde deel zet even alles op z’n kop doordat Pi zijn verhaal nogmaals vertelt, maar dan anders. Dan is er de twijfel, wat is waar?

Vanwege de Man booker price werd dit toch een “lees eens wat ander” ervaring, omdat die boeken van die lijst me meestal niet aanspreken. Ik vond het boek leuk en mooi, maar niet alles ervan. het eerste deel is redelijk langdradig en toch las het vlot door. Het tweede deel is avontuurlijk en daar heb ik wel van genoten, maar er zitten ook gruwelijke stukken in waar ik minder plezier aan beleefde. Het derde deel kwam als een verrassing. Dat heeft humor en zet alles in een ander licht. Met enige vertwijfeling sloeg ik het boek dicht.

De laatste profeet / Het laatste testament

Deze maand las ik nog een boek dat zeker past bij ‘lees eens wat anders’. Het is boek De laatste profeet en is het eerste boek van de omnibus Het laatste testament dat deze maand uitkomt. Daar zijn ook De laatste profeet en de giganten en De laatste profeet op Gliese in gebundeld.

Ken je dat, dat je een boek tegenkomt dat je in eerste instantie niet echt aanspreekt, maar naarmate de dagen vorderen blijft het boek in de hoofd malen en laat het je niet meer los? Mij overkwam dat dus bij Het laatste testament. Hebban organiseerde een leesclub met dit boek. De korte samenvatting sprak me niet aan, de sneak preview las vlot maar kon me niet overtuigen en toch kon ik het boek niet vergeten. Het boek liet me niet los en ik melde me toch aan voor de leesclubcoƶrdinatie en vervolgens had ik het ebook snel in huis.

Het is een boek dat niet in een hokje is te stoppen. Het is een thriller, maar het is ook science fiction, het heeft geschiedenis, het gaat over geloof, het gaat over cultuur en mystiek en het is ook nog avontuurlijk. Eenmaal aan het lezen viel ik van de ene verbazing in de andere. Ik zocht dingen op en liet me verder meevoeren met een verhaal dat zomaar realistisch zou kunnen zijn tot het absurde toe. Het levert een hoop stof tot discussie op en dat is voor een leesclub natuurlijk erg leuk.
Inmiddels heb ik het tweede deel ook uit en kijk nu uit naar het laatste deel op Gliese (een andere planeet). En daarna hoeft het nog niet te stoppen, want Han Peeters heeft nog grootste plannen voor veel meer delen. Het houdt voor mij zeker niet op bij Het laatste testament, mijn lees eens wat anders maand leverde mij een nieuwe serie op om naar uit te kijken.

Lees eens wat anders in april 2020 is een geslaagd project. In een wereld waar het woord Lockdown gemeengoed is geworden, waar alle evenementen zijn gecancelled, waar een anderhalve meter afstand houden ineens de gewoonte is, is gelukkig de online wereld nog normaal en vertrouwd. En dan wordt anders ineens ook heel gewoon.