Er was eens… Review Review: Pemberly

Review: Pemberly

Het boek dat uit de kast kwam #4 Pemberley

Voor deze blog van het boek dat uit de kast kwam heb ik een boek gelezen dat werkelijk uit de kast kwam! Yay.

Voor de spot van de Feelgood Club kiezen we nu elke maand een boek van de plank om het lezen uit eigen kast te bevorderen en dat helpt enorm. Zo koos ik al Een vrouw uit Havanna voor een buddy read en voor de reis door de boekenkast rubriek en had ik voor april gekozen voor Pemberley van PD James. Het boek kocht ik bij een Boekenfestijn en leek me leuk vanwege het feit dat het verder ging waar Jane Austen’s Trots en vooroordeel ophield.

Pemberley

PD James is een detective schrijfster. Ze is auteur van de Dalgliesh serie. Niet zo raar dus dat dit boek ook een detective is. Je kan ook merken dat ze fan is van Austen haar boek. Ze volgt de verhaallijn en laat die een paar jaar verder doorgaan. Helaas betekent het ook dat er veel herhaling uit het Austen boek in zit. Constant moet er iets verteld worden over de achtergrond van de personages. Handig voor wie Trots en vooroordeel niet kent, superirritant voor de lezers die het wel kennen (ik).

Verder is het echt een detective. Er is een moord, er is een verdachte en er zijn hooggeachte heren, artsen, juryleden en rechters die een groot deel van het boek bezig zijn met rechtsgang. Het is vrij langdradig en af en toe slaapverwekkend (wat ik mede toeschrijf aan het lezen in de zon waarbij ik makkelijk wegzakte). Als dan de werkelijke dader heeft bekend is er nog een laaang verhaal over de aanleiding en de toedracht. Kortom veel detective en weinig Elizabeth en Darcy. Maar een originele insteek is het zeker.

Ik ben dus niet erg enthousiast over het boek. Het ligt dan ook fijn in de doos voor de komende boekenmarkt en zal daar vast een fijn nieuw baasje vinden waar het gezellig in de boekenkast mag komen te staan.