Review: Finding Miranda

Alsof ik nog niet genoeg boeken en ebooks had, heb ik me gewaagd op de site NetGalley en een Engelstalig ebook uitgekozen om te lezen en te recenseren. Ben ik gek geworden? Een beetje, of misschien was ik het al, wie het weet mag het zeggen.

NetGalley

Wat is NetGalley en hoe kom ik erop om daar rond te kijken? Om maar meteen die laatste vraag te beantwoorden: dat is de schuld van enkele andere Hebbanners die het er elders over hadden. Ik was gelijk nieuwsgierig, maar wist me (lang) in te houden om er te gaan kijken. Engels heeft nu eenmaal niet mijn voorkeur. Maar op een onbewaakt moment zat ik toch op die site.

NetGalley is een internationale site waar schrijvers en uitgeverijen van anderstalige boeken, hun boeken aanbieden aan bloggers en recensenten. Er staan nieuwe -nog uit te komen- titels op “wish fore“, aan te vragen ebooks “request” en ook ebooks die gelijk kunnen worden gelezen “read now“.

Omdat ik ‘alleen maar even wilde rondkijken’ was ik niet van plan iets te doen, maar vervolgens zag ik een – read now– ebook:  Finding Miranda, die me wel leuk leek. En dus maakte ik een account aan en was vervolgens het boek kwijt. Wat ga je dan doen? Meer rondneuzen dus. En zo klikte ik twee –wish for- boeken aan die nog uit moeten komen (hoezo optimistisch) en een boek wat alleen on request is te lezen (kan worden toegewezen of niet).

Uiteindelijk vond ik Finding Miranda weer terug en in plaats van verder te lezen in het boek dat ik gister was begonnen, raakte ik geboeid door Miranda, Shepard en het gezellig stadje Minokee.

Finding Miranda

Het boek gaat over Miranda die altijd door iedereen over het hoofd wordt gezien. Ze verhuist naar het huis van haar overleden tante Phyllis in Minokee, een klein gemeenschap in de bossen. Ze gaat werken in de bibliotheek waar haar tante ook had gewerkt. De buren blijken haar wel te zien en er ontwikkelt zich ’s morgens een ritueel van koffie op de veranda vanwege een bezienswaardigheid die de moeite waard is. Elke ochtend komt namelijke Shepard langs rennen met zijn hond Dave.

Miranda haar achterbuurman is Shepard. Hij werkt ’s nachts als DJ en praat daar veel over corruptie en fraude. Dat valt niet bij iedereen goed en zijn leven komt daardoor in gevaar. Door zijn vriendschap met Miranda, die hij ook niet over het hoofd ziet, komt ook haar leven in gevaar.

Het is een cozy crime en komt wat langzaam op gang, maar is wel grappig om te lezen. Shepard en Miranda worden goed uitgewerkt en de mensen om hen heen vullen het goed aan. De dialogen zijn scherp en vaak ook heel bijzonder. Zo praat Miss Martha, de buurvrouw, in dialect en dat is ook zo opgeschreven. En Pietro, de kok en chauffeur van Shepard is Italiaans en zijn accent klinkt door in alles. Erg leuk gedaan.

Halverwege het boek volgt een explosieve twist en dan wordt het wat grimmiger, maar aan de corrupte zaken komt een einde en voor Miranda en Shepard is het een happy end, helaas wel zonder Dave (en dat is nog wel het stomste aan dit verhaal).

Finding Miranda is het eerste deel van een serie: Minokee murder books, waarvan dit jaar een tweede deel wordt verwacht.

Conclusie

Het ebook was niet zo ‘dik’ (hoe zeg je dat bij een ebook), op de Ipad (rechtop) 176 pagina’s, waarvan de laatste 30 pagina’s drie hoofdstukken waren van een ander boek van deze schrijfster. Het was zeer goed te lezen in het Engels en ik had steeds minder vreemde woorden die ik even moest vertalen. Het was dus een prima boek om mijn Engels-lezen challenge nieuw leven mee in te blazen. Ik heb het echt met plezier gelezen (afgezien van het verlies van Dave). Het lijkt me echt leuk om ook het tweede deel te lezen en dan te zien hoe het verder gaat met Miranda en Shepard.