Review: Er was eens

Eens, nog niet eens zo heel lang geleden was er eens een schrijfster die sprookjes wilde schrijven. Maar niet zomaar sprookjes, maar FEM sprookjes. FEM hoor ik je denken, wat is dat nu weer? Dat ik ga ik je nu vertellen… Het begon zo:

Er was eens…

Een boek dat Er was eens heette. Wanneer je een blog hebt die Er was eens… als titel heeft, dan mag een boek met een titel Er was eens,  niet ontbreken. Ik wist dat Tamara Haagmans bezig was met het schrijven van sprookjes. Geen gewone sprookjes, maar sprookjes met diversiteit. We schreven er op de spot van Feelgood al eens een blog over, maar het boek liet nog even op zich wachten. Groot was dan ook mijn verrassing toen Tinteling Romance op FB aankondigde dat het ebook er bijna was en dat ze lezers zochten. Ik stak mijn vinger heel hoog op en kreeg een ebook om te lezen en te recenseren op mijn spot. En zo kwam Er was eens op Er was eens..

FEM

Het kwam al ter sprake, het boek Er was eens heeft een FEM label. Dat wil zeggen dat het licht erotische verhalen bevat over liefde tussen vrouwen. Het is een verrijking van het grote scala aan New Adult erotische romans, waarin over het algemeen toch van hetero relaties wordt uitgegaan.

Drie sprookjes

Het boek bevat drie verhalen met diversiteit, liefde en humor en die combinatie kan je wel aan Tamara Haagmans overlaten. Ze schreef (los te lezen) verhalen die zich afspelen in het thema park “Lang en gelukkig land” waarbij steeds twee jonge vrouwen centraal staan, maar waarin ook de personages uit de andere verhalen terug komen.

Verhaal 1 Appels en Elfenstof

In het eerste verhaal gaat het over Noa. Zij werkt in Lang en Gelukkigland als character. Ze is een echte prinses en vindt haar werk geweldig. Zo’n beetje iedereen weet dat ze op vrouwen valt, maar er wordt niet over gesproken. Ze praat er ook niet over met haar (lieve) stiefmoeder. Als Jolie letterlijk bovenop haar valt springt er een vonk over, maar voor het Noa lukt om zich uit te spreken en zich durft over te geven aan haar gevoelens, gaat er heel wat tijd voorbij. Het verhaal is grappig en lief en de personages sprankelen. Ook de steamy scenes zijn aanwezig en completeren het verhaal en de liefde. Ik heb het hele verhaal met een grote glimlach op mijn gezicht zitten lezen, want het was weer echt Tamara en gewoon heel erg leuk.

Verhaal 2 Theekopjes en Motorlaarzen

In het tweede verhaal staat Nandi centraal. Ze werkt nog maar kort in het themapark, maar mocht al snel in de prinsessenjurk. Haar baan betekende wel het einde met haar relatie met Brian, een narcistische eikel die haar liet kiezen tussen hem en haar baan en het vervolgens niet kon hebben dat ze voor de baan koos. Hij begint haar lastig te vallen, maar gelukkig is daar beveiliger Maikel. En dan is het allemaal net even anders dan je verwacht. Opnieuw een verhaal met veel humor en vaart. Mooi om hier de ontluikende en de onverwachte liefde te ontdekken. En Nandi heeft werkelijk geweldige ouders.

Verhaal 3 Koekenpan & Cocktails

Waar Nandi geweldige ouders heeft, is het voor Noortje een stuk lastiger om uit de kast te komen. Haar ouders zijn enorm rijk, ze wonen in een soort kasteel en Noortje mag helemaal niks alleen ondernemen. Altijd moet ze worden vergezeld door een van haar zeven broers. De enige vrijheid die ze heeft verworven is haar werk in het Lang en Gelukkig land. Als prinses heeft ze de vrijheid die ze thuis niet heeft. En dan valt ze als een baksteen voor Jenny, dochter van de cafe eigenaar. Jenny laat haar zien dat ze zich niet hoeft te schamen voor haar afkomst en samen met Jenny durft ze ook de confrontatie met haar moeder aan. Weer een heel ander verhaal en toch ook weer een sprookje met mooie personages, een dosis erotiek en verrassende ontknoping.

Conclusie

Er was eens is een geweldige bundel vol diversiteit, waar jonge vrouwen die vallen op vrouwen zichzelf in kunnen herkennen. Maar ook voor de hetero lezer is het een boek om van te genieten vol met humor en liefde, want zoals Tamara het weet te beschrijven is liefde universeel en houdt ’t niet van hokjes. In een prachtige setting die iedereen zal aanspreken kunnen sprookjes werkelijkheid worden.