Er was eens… Review,Wat ik las Een ebook-pakketje met vier debuten

Een ebook-pakketje met vier debuten

De hebban debuutprijs 2020 begon in maart met het aanmelden van debuten die tuseen 1 april 2019 en 1 april 2020 waren uitgekomen. Nederlandstalige literaire fictie, literaire non-fictie, spanning, feelgood en young adult, het mocht allemaal. Daaruit werd de longlist selecteert, die op 15 april op originele wijze bekend werd gemaakt door elk half uur een genomineerd boek online te zetten.

Ik vond het en mooie longlist, met bekende en (voor mij) onbekende titels. Een boek dat ik zelf had aanbevolen stond er tussen: Zoo lang ik hoop te leven. Van de lijst had ik verder alleen Het Carpa complot gelezen, de rest was nieuw. Voor mezelf maakte ik een wensenlijstje van wat ik wel graag wilde lezen en welke niet, maar helaas heb je daar als lezersjury geen invloed op. Gelukkig sta ik open voor alles en was er helemaal klaar voor toen mijn ebook pakketje met vier debuten in de mailbox zat.

Van die vier eboeken was er een die ik op mijn -wil ik lezen- lijstje had staan: Viktor en besloot om die als laatste te gaan lezen. De serie van vier was nogal uiteenlopend, zowel qua onderwerpen, dikte als leesplezier.

Ik las ze in april en mei uit en kan ze nu eindelijk online zetten en ga verder met de nummering die ik gebruik ik de Marieke’s leesweken blogs.

Debuutjury boeken 2020

125Welkom bij de club – Thomas van der Meer

Dit debuut is autobiografisch. Thomas is geboren als meisje, maar weet al snel dat ze eigenlijk een jongentje is. Wanneer hij volwassen is besluit hij tot transitie over te gaan. In dit boek vertelt hij over zijn jeugd en het volwassen worden, over de transitie en de reacties van de mensen om hem heen. Over het vinden van een relatie en hoe zijn ouders reageerden. Het is vlot en met humor beschreven. Het gaat nergens diep op in, maar vertelt toch een volledig verhaal. Het was leerzaam en leuk om te lezen 3,5 sterren
Ik nomineerde het niet voor shortlist

• 110 pgn
  • Mannelijke auteur
  • Non-fictie
  • Ebook
  • Debuutjury

126Oregon – Jori Stam

Het tweede boek dat ik las voor de debuutjury was ook niet zo dik en ook uit in een middag en avond lezen. Het begint interessant wanneer twee vrienden naar Oregon afreizen om te werken aan hun boeken. Stijn, de verteller, die overgeorganiseerd is en Philip die een laat maar gaan mentaliteit heeft. In de winter in Oregon in een hut is het koud, buiten ligt sneeuw en ze verblijven midden in de bossen. Onderling wringt het. Deze hoofdstukken worden afgewisseld met het verleden van Stijn waarin hij terug denkt aan zijn relatie met Kirsten die stuk liep. De spanning loopt op, maar het gaat nergens naar toe. Het einde is nogal vreemd en als lezer moet je alles zelf invullen. Niet echt mijn boek, 2.5 sterren
Ik nomineerde het niet voor de shorlist

• 160 pgn
  • Mannelijke auteur
  • Roman
  • Ebook
  • Debuutjury

127Een goede nachtrust – Peter Buurman

Derde boek voor de debuutjuryprijs en die begon goed. Een inbreker die eigenlijk geen inbreker is, breekt erg slordig in bij een huis dat vol ligt met stof. De bewoner ligt in bed en kan zich niet bewegen. De inbreker helpt de man en samen gaan ze op reis in de nacht. Het is leuk tot en met het bezoek aan de nachtsnackbar. Daarna raakte ik verdwaald in het verhaal en snapte er steeds minder van en was aan het einde helemaal de kluts kwijt. Jammer ook nr drie was niet mijn boek. 2 sterren
Ik nomineerde het niet voor de shortlist

• 224 pgn
  • Mannelijke auteur
  • Roman
  • Ebook
  • Debuutjury

128Viktor – Judith Fanto

Een boek waar ik erg naar uitkeek en waarvan ik dus ook blij was dat het in mijn ‘stapeltje’ debuten zat. Ik heb het voor het laatste bewaard en dat was een goede keus. Toch had ik moeite om door te lezen in dit boek. Ik verwachtte een familiekroniek, maar het was meer een verhaal van een zoektocht naar eigen identiteit van de schrijfster. Ze heeft Joodse roots, maar is niet zo opgevoed. Ze gaat op zoek naar haar Joodse achtergrond, veranderd haar naam van Geertje naar Judith en bezoekt waar maar mogelijk bijeenskomsten met Joodse gebruiken. Tussendoor is het verhaal van Viktor, de oudste broer van haar grootvader. Hij was een buitenbeentje, leek niet Joods en was een sjacheraar, maar wel met een hart van goud. Het zijn een soort anekdotes, soms flarden van het verleden waarop zijn verhaal is beschreven. Er komen wel meer familieverhalen naar voren en ook de opkomst van het Nazisme in Wenen en de ernstige gevolgen ervan. Uiteindelijk een mooi boek, maar niet helemaal wat ik had verwacht. 3,5 sterren
Ik nomineerde deze voor de shortlist

• 392 pgn
  • Vrouwelijke auteur
  • Roman
  • Ebook
  • Debuutjury

En dat waren mijn ervaringen met het lezen van de aan mij toegewezen debuten. Een ervan heeft de shortlist gehaald.

Het was weer erg leuk om mee te doen. De kennismaking met deze debuterende schrijvers was de moeite waard en al waren de boeken niet helemaal mijn ding, toch heb ik genoten van het lezen. Ik kijk uit naar de winnaar. Mijn plan is om de vijf boeken te gaan lezen. Lichter dan ik en Confettiregen heb ik al als ebook en Niemand zoals hij zag ik in de ebieb staan. Draaidagen vraag ik aan bij de bieb.

Heb jij meegelezen met de debuutjury? Welk boek was jouw nummer 1?