Blogtour: In een land hier heel dichtbij – Marijke F Jansen

De Nederlandse auteur Marijke F Jansen heb ik een paar jaar geleden leren kennen tijdens een Romantic reads middag in Amersfoort. Het waren mijn eerste stapjes in de boekenwereld en ik ontmoette die dag diverse (New Adult) auteurs. Vanaf die dag ben ik haar en de andere auteurs blijven volgen, onder andere via Facebook en daar zag ik haar oproep voor een blogtour van haar nieuwste boek.

Over de auteur

Marijke F Jansen (1986) is geboren in Dronten en schrijft al van jongs af aan. Op de middelbare school volgde ze een cursus creatief schrijven. De liefde voor boeken ontwikkelde zich door baantjes in de bibliotheek, boekhandel en bij een uitgeverij en inmiddels werkt ze weer in de bibliotheek.  In 2012 werd ze tweede bij een de Dark romance schrijfwedstrijd van youngadults.nl . Haar verhaal werd met nog twee verhalen gepubliceerd in het boek Dark romance – verboden verlangen. Naast young adult schrijft ze ook romantische/erotische verhalen (18+) onder de naam Lily Frank.

Haar nieuwste boek is een tweede deel uit haar nieuwe serie: De sprookjesjager In een land hier heel dichtbij wat ze introduceert dmv een blogtour met winactie.

De serie De sprookjesjager

De sprookjesjager is een young adult serie met een vleugje magie.

Het eerste deel heet Kort en gelukkig en gaat over Nadine. Ze is niet zo groot, is geadopteerd en heeft twee goede vrienden Aron en … Nadine is op zoek naar liefde, maar heeft moeite met het vinden van haar droomprins. Dan krijgt ze van een medium te horen dat ze een reincarnatie is van een sprookjesfiguur en is het aan haarzelf om uit te zoeken uit welk sprookje ze komt. Hints krijgt ze genoeg, maar zal ze haar droomprins optijd vinden? Er zit namelijk iemand achter haar aan, iemand die elk lang en gelukkig einde wil voorkomen.

Het is een levendig, magisch en fijn verhaal om te lezen. De hoofdstukken zijn niet zo lang en de nieuwe personages die je tegelijk met Nadine leert kennen zijn allemaal een beetje vreemd, maar dat heeft een reden. Het is erg leuk om samen met Nadine te ontdekken wie ze eigenlijk is, en waarom deze mensen op haar pad komen.

Deel 2 In een land hier heel dichtbij

De blogtour is voor het nieuwste boek van Marijke F Jansen, dat ze in eigen beheer uitgeeft en is het tweede deel van de Sprookjesjager. De titel is In een land hier heel dichtbij wat net als Kort en gelukkig een verwijzing is naar sprookjes, maar net even anders.

In een land hier heel dichtbij heeft als hoofdpersonage Orsyla. Zij komt uit Hongarije en haar familie is een echte sprookjesfamilie. Haar moeder laat hun sprookjes lezen in alle talen en ze moeten zich gedeisd houden. Orsyla, die in Nederland Ursula wordt genoemd, trekt zich van dat laatste niet zoveel aan. Ze kan prachtig zingen en heeft haar einde geheime Youtube kanaal. Maar haar zangkunsten blijven niet lang geheim wat wel een positief gevolg krijgt: Ze wordt zangeres in de schoolband. Maar iets doen wat opvalt kan de aandacht van de sprookjesjager trekken, is ze nog wel veilig?

Het tweede deel van De sprookjesjager is wat dikker dan deel 1, 240 pagina’s. Het verhaal is zorgvuldig opgebouwd en we leren als lezer de persongaes goed kennen. Ook komen we dichter bij De sprookjesjager, hoewel het lang spannend blijft wie het is. Er worden veel thema’s verwerkt, pesten, immigratie, vluchteling zijn en muziek. Vooral dat laatste neemt een belangrijke plaats in. Het is duidelijk dat de Marijke F Jansen is geïnspireerd door bepaalde bands, en gebruikt er een van in haar boek: Nigthwish, die een combinatie van rock en opera, een boeiende muziekstroming. Het nodigt uit tot googelen en dat heb ik ook gedaan! Het geeft het verhaal net even dat extra, waardoor het gaat leven. Ook dit deel is zeer fijn om te lezen. Marijke F Jansen weet haar personages goed uit te werken en laat ze groeien. De setting is precies goed en het is absoluut een verhaal dat smaakt naar meer. 4 Sterren voor dit boek en ik kijk uit naar een volgend deel.

Conclusie

Marijke F Jansen heeft met De sprookjesjager een zeer originele young adult serie bedacht en geschreven. De eerste twee delen zijn de moeite waard en vragen om meer. Met zoveel verschillende sprookjes is er ongetwijfeld nog veel meer te beleven. Het is vooral de sprookjesjager zelf die lang genoeg onbekend moet blijven om nog vele verhalen mee te kunnen. Maar misschien zijn er wel meer jagers? Of wie weet vind hij eens zijn eigen -lang en gelukkig-. Er is nog heel veel mogelijk en ik hoop op nog heel veel meer.

Blogtour schema en winactie

Er is een winactie verbonden aan de blogtour van In een land hier heel dichtbij. In 10 verschillende blogs is een letter te vinden. De letter van woensdag staat niet op mijn blog, maar op die van “Celine, zoals ze is”. Op de site van Marijke F Jansen vind je alle linkjes naar de sites die meedoen met de blogtour.