Er was eens… Overig En dan ontdek je een quote uit je recensie

En dan ontdek je een quote uit je recensie

Quotes  over boeken, je komt ze regelmatig tegen op boeken, in folders en online. Het zorgt ervoor dat nieuwe lezers nieuwsgierig worden, want het zijn vaak fijne teasers geschreven door mensen die het boek al hebben gelezen. Zo kan het gebeuren dat, wanneer je veel boeken leest en ze recenseert en erover schrijft, er ineens een quote uit je eigen recensie ergens opduikt. En dat is best een leuke verrassing!

Wanneer je als lezer meedoet met een blogtour, dan is het niet zo vreemd als er een regel tekst uit je recensie wordt gebruikt als quote. En ook na een leesclub staat er weleens een quote in een verslag. Maar een quote terugzien op een onverwachte openbare plek vind ik een verrassing en het overkwam mij twee keer in korte tijd.

De Zilverweg

Ik werd een tijdje geleden benaderd via Instagram door de uitgever van Zilverweg. Ze wilden een quote gebruiken uit mijn recensie voor op een boekenlegger en die met mijn naam erbij plaatsen en vroegen daarvoor toestemming. Ik vond het vooral grappig ik benaderd werd via Instagram, omdat ik daar niet heel actief ben. Maar het boek de Zilverweg was een Hebban buzz actie waaraan ik had meegedaan en dan plaats ik daar foto’s en updates, dus zo gek was het niet. Ik zei dus ja.

De boekenlegger werd gemaakt en het resultaat zag ik bij Hebbanista Jeanet. Zij werkt in een kantoor/boekhandel en had de boekenleggers in de winkel gespot. Ook haar quote staat op de boekenlegger (tweede quote) en zij stuurde mij een boekenlegger op! Echt superleuk. De boekenlegger bewaar ik bij het boek en die mag nu op de plank met gesigneerde boeken.

Quote in de voorjaarsfolder van Z&K

Vervolgens werd ik opnieuw verrast door een blog hier op Hebban van de schrijfster Marja Visscher. Zij schijft historische romans en ik heb al diverse boeken van haar gelezen. Bij de laatste bijeenkomst van het Valentijnsgenootschap (2019) heb ik een boek door haar laten signeren en een tijd met haar zitten praten (gezellig!) en ik volg haar al langer hier op Hebban en op Facebook.

In haar blog vertelt ze over haar nieuwste historische roman: De dame van het Voorhout. Het boek staat aangekondigd in de voorjaarsbrochure van Z&K en Marja Visscher plaatste daar een foto van. Ik keek er eerst compleet overheen, maar toen viel mijn oog op de onderste regel…. zo leuk!

Conclusie

Deze ontekkingen zijn kleine cadeautjes. Ik vond het zo leuk om twee keer kort achter elkaar een quote te zien, dat ik ze beide in een blogje heb gezet. Beetje trots zijn mag toch wel?

Ben jij al eens een quote van jezelf ergens tegengekomen?